سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Next article
Previous article
مراسم حرکت نمادین کاروان حضرت امام حسین (ع) عصر دیروز با حضور پرشور عاشقان و دلدادگان مکتب حسینی از مسیر گلزار شهداء تا فاطمیه اریسمان برگزار شد.
در این آیین معنوی که با حرکت نمادین کاروان حسینی به سبک و سیاق قافله دشت خونین کربلا و نیز با اجرای برنامه دمامه زنی توسط عده ای از جوانان اریسمانی همراه بود، برنامه مدیحه سرایی و مرثیه خوانی توسط ذاکرین اهل بیت؛ آقایان رحمت الله صباحی، محسن حاجی زاده و حجت الاسلام جواد قاسمی در طول این مسیر اجرا و مورد استقبال حاضرین در مراسم قرار گرفت.
همچنین در این مراسم که در فضایی آکنده از غم و اندوه و نیز سرشار از عشق به ساحت مقدس حضرت امام حسین (ع) برگزار گردید، شرکت کنندگان ضمن مشایعت و همراهی خود با این کاروان نمادین؛ صحنه های زیبایی از مراتب ارادت و دلبستگی خالصانه خویش به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) بویژه سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را به معرض نمایش گذاشتند.
در طول برگزاری این مراسم، کاروان مزبور با توقف در مقابل مسجد حضرت ابوالفضل (ع) اریسمان؛ ابتدا برنامه رجزخوانی حضرت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس (ع) توسط آقایان قاسمی و حاجی زاده اجرا و سپس حاضرین به یاد رشادت و جانبازی سقای دشت کربلا به انجام مراسم سینه زنی و عزاداری پرداختند.
همچنین در بخش پایانی این مراسم که با تجمع شرکت کنندگان در مقابل فاطمیه اریسمان همراه بود، ابتدا برنامه برنامه مدیحه سرایی و مرثیه خوانی توسط مداحان مذکور اجرا و سپس با توزیع آش محلی؛ از حاضرین در این آیین معنوی پذیرایی به عمل آمد.
گفتنی است که مراسم حرکت نمادین کاروان حسینی در اریسمان؛ هر ساله در آستانه ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و نیز با هدف یادآوری مصائب وارده بر خاندان مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) توسط گروهی از جوانان مؤمن و ولایتمدار اریسمانی برگزار می شود.
۱۳۹۸/۰۵/۱۴
۱۳۹۸/۰۵/۱۴
۱۳۹۸/۰۵/۰۸
۱۳۹۸/۰۵/۰۸
مدیر مسئول :
میثم جعفری
09132624539
پشتیبانی فنی :
محسن صباحی
09139627106
ایمیل سایت :
فاکس :
03154312370
باتشکرفراوان ازبانیان این مراسم پرشکوه که باکاروان حسینی خوددلهای حسینی
مردم این روستای مذهبی راباخاطره ای قشنگ ،بسیارمعنوی،به پیشوازماه محرم الحرام بردندانشا…اجراین کارراخودسالارشهدان به تمام زحمتکشان این کاروان مرحمت فرمایندانشا… به امیدبهترشدن وادامه ی این جورمراسمات دراین روستای مذهبی.
از زحمات برادر محمود آقادوستی تقدیر و تشکر می گردد واقعا دست همه ی دست اندر کاران درد نکند گل کاشتند
خیلی از بچه ها بودن که تا آخرای شب توی همین جلسات حضور داشتن و زحمت کشیدن پس فقط اقای اقا دوستی نبود
دوست عزیز اگه دقت می کردی در آخر نوشته بود دست همه ی دست اندر کاران درد نکنه ولی قبول کن کار آقادوستی بی ریااست
سلام ، ای کاش اهداف قیام امام حسین (ع) هم در مراسم دیده
می شدو کارهای ما زمانی شکل واقعی بخود خواهد گرفت که با عینک واقعی به نهضت عاشورانظر بیافکنیم واین نکته قابل ذکر است هر مراسمی که بانی آن میشویم و وقت شریف مردم در آن تلف می گردد فردای قیامت بتوانیم جواب قانع کننده ای داشته باشیم باتشکر از سردبیر سایت اریسمان نیوز میثم خان
هنگامی کاروان آقا وارد صحرای نینوا شد، این کاروان با شکوه تمام ورود شدند، جمالشان فراگیر بود و … امّا در چنین مراسم با سرنا و همراهی دژخیمان همراه بود، که این دور از روایات ماست، به نظرم حضور دمّامه زنی که کار بسیار نکوهیده نزد عالمان دینی هستش، از زیبائی معنوی مراسم کاست.
نکته دوم اینکه، هر مراسمی که سال اول برگزار شود دارای اخلاص است، بر مرور زمان با برگزاری چندین باره ی یک مراسم، از اخلاص اون کم می شود.
اما نکته اهم و بارز این مراسم، آقا محمود در عید فطر ۹۱ مقاله ای با عنوان “مرغ همسایه غاز است” به نگارش درآورد، هجمه آرام ولی همراه با نیش و کنایه، حاج آقا نجفی و متولیان این امر رو خطاب قرار دادن، حال سوال اینجاست، چرا خود شما پس از یکسال و اندی، متولی این کار شدین و برای این مراسم از حاج آقا دهشیری دعوت بعمل نیاوردین؟
انتقاد دیگر بر می گردد به نام گذاری این مراسم، مراسم به نام “کاروان شور و عزا” نامگذاری شده بود، حضرت زینب (س) فرمودند: من در کربلا چیزی جز زیبائی ندیدم، که این حدیث، با نام این مراسم جور در نمی اومد، که بایستی “کاروان حسینی” نامگذاری میشد.
و در آخر، ورود بعضی از رفتارها و کردارها، آثار هم ماتقدّم و و هم ماتأخّر دارن، که مصداق بارز اون، حضور دمّامه زنی می باشد. به منظور حفظ و گسترش فرهنگ محرم و همچنین زنده نگه داشتن قیام کربلا، که خواننده محترم در بالا اشاره ای به اون نمود، باید کارهای اصولی و بنیادی صورت گیرد، حال اگر خواهان اون (دمامه زنی) بودند که چنین چیزی رو اجرا کنند لااقل می ذاشتن واسه دهه ی دوم محرم یا در مراسم دیگر نه در مراسم ورود کاروان حسینی به کربلا. البته ناگفته ها در مورد دمامه زنی زیاد است.
امّا حیث المجموع، کار بسیار قشنگی بود که با ذکر این حذفیات، انشااله در سال آینده مراسم با شکوه تمام تر اجرا خواهد شد.
دست مریزاد به همتون.
غزیز برادر تا جایی که من خبر دارم سال گذشته از هر دو عزیز دعوت شد اما در لحظه ی آخر اسباب حضور فراهم نشد می توانید برای صدق ادعا از آن دو برگوار سئوال نمایید از حسن ظن ونظر سازنده شما متشکریم
خیلی نظر جالبی بود………….
ای ول سرهنگ…………آفرین
باعرض سلام خدمت تمام افرادی که درزمینه ی خدمت به حسین(ع)وال این بزرگوارزحمت میکشند:خواهشمدنم کینه های شخصی رودرهیچ یک ازاین مراسمات راه نداده واجازه دهید این بزگواران که بااخلاص کامل کارخودراانجام میدهندادمه داده وباکمک به این افرادکه همیشه خدوم امام حسین (ع)بوده اندباشندلطفاانتقادات خودرابه شکل راهکارکمک کننده به این افراد منتقل کنیدکه اشاا…ازاین کاره ی معنوی درروستای اریسمان به شکل یک نمادروستای اریسمان درایدانشا…
ماجرای سنج و دمامزنی در چیذر:
ما با توجه به احترامی که برای دوستان قائل بودیم، فقط به فرمایش رهبر انقلاب این وسایل را جمع کردیم، چون باور داشتیم که کار درستی را انجام میدهیم. یعنی اگر ایشان نمیفرمودند به کار خود ادامه میدادیم، چراکه به شیوهای هنرمندانه ۱۵هزار نفر را گرد آورده بودیم که به صورت شعاری (و نه نوایی) “یا حسین” میگفتند و به همین سبب این طبل و سنج وسیلهای برای مبارزه با دشمن بود. به اصلش هم برگردیم اینها از وسائل جنگی به حساب میآید، نه از ادوات موسیقی که برخی از دوستان چنین گفتند.
در هر صورت ما این وسایل را کنار گذاشتیم، چون ما آن را در هیئت تهران شروع کردیم و الان نیز در هیئتهای دیگر وجود دارد و مردم جنوب، مانند شیراز و بوشهر نیز سالها از آن استفاده کردهاند. در هر صورت رهبر انقلاب فرمودند در داخل هیئت این کار وجود نداشته باشد و در بیرون از فضای هیئت مانعی ندارد، ما هم رعایت کردیم. برخی مواقع درباره این موضوعات برخی رسانهها و افراد اظهار نظر میکنند که حرف آنها غیرکارشناسی است و صرفاً به دنبال هیجان و هیاهو هستند و نتیجهای جز شلوغ شدن فضا و ایجاد حواشی ندارد.
————————
http://aghigh.ir/fa/news/9936/%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%B3%D9%86%D8%AC-%D9%88-%D8%B7%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
بحث دمامه زنی حاج محمود کریمی بحث مفصلی بود ونوع ضرب اهنگ و کاربرد جدیدی که در آن اعمال شد نه خود دمامه زنی ساده وسنتی
آقا محمود و رفقای گرامی، دمام زنی رو برچینین همانطور که حاج محمود کریمی از هیئتش طبق فرمایشان رهبری عزیز، برش چید. نکنین این کارا رو، تا نصف شب، بچه ها رو نگه می داشتین و هم خواب رو از سر اهالی روستا می بردین.
تو نمیخاد نگران ما باشی که تا نصف شب ما رو نگه میداشتن ما رو به زور نبردن خودمون خاستیم رفتیم زدیم سال دیگه هم میزنیم بهترم میزنیم
آقای دمام زن: اولاً خواستیم نه خاستیم، بعدشم، بحث، بحثه نوعی انحراف در دین و آزار و اذیت اهالی روستا در میان است.
ببین اونا زدن به عشق آقا امام حسین تانصف شب هم تمرین میکردندبه عشق اقا هیچکس درشب های تمرین اذیت نشد بعد هم …………………………..
لازمه خوب دیدن در اول برداشتن عینک بد بینی است تا در ادامه بتوانیم خوب ببینیم در ثانی این را تا آخر عمر شریفت بدان حضور در مراسم امام حسین (ع) به قول بزرگان با دعوت است و خواهشا این را بدان در هیچ مراسمی حسینی وقت مردم تلف نمی شود زیرا معتقدیم هر قدمی برای امام شهیدمان در دفتر اعمالمان ثبت وضبط می گردد. پس به امید گذر ار پل صراط همه مان با سیادت آقا سید الشهداء
دست مریزاد بچه ها………….
فقط اگه دمامه زنی نبود بهتر میشد……….
لطفا شما نظر نده
موافقتم به شدت…
سلام خدمت شمامتن کامل مصاحبه محمود کریمی رو که مربوط به دمام زدن بودخوندم به شما هم پیشنهاد میکنم بخونید بعد قضاوت کنید:
به گزارش راسخون به نقل از فارس، مراسم جشن میلاد امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در شب ولادت آن حضرت در امام زاده علی اکبر چیذر برگزار شد. این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجتالاسلام شهاب مرادی آغاز شد و سپس محمود کریمی مدیحهسرایی کرد.
کریمی در ابتدای مراسم با اشاره به شایعات به وجود آمده از ماه محرم نسبت به نحوه عزاداری و استفاده از سنج و دمام در مجالسش همراه با نوای عربی «یا حسین» مدعی شد: اگر آقا فرمودند دمام نزنید، دلایل خاص خودش را داشت و البته بعضی از دلایل هم گفتنی نیست؛ هر چند کار ناشایستی صورت نگرفته بود!
وی در ادامه گفت: ما در حقیقت «سنج و دمام» را از بقیه آلات موسقی جدا کرده بودیم و عین کلام حضرت آقا در محرم این بود که مراقب باشید چیزی به اینها اضافه نشود.
کریمی به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب در ایام فاطمیه نیز اشاره کرد و افزود: این بار که من حضرت آقا را زیارت کردم (شام شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها) آقا به من فرمودند: «آقای کریمی دیگه سنج و دمام نزن». و من هم به حضرت آقا عرض کردم: چشم!
کریمی با گلایه از شایعات به وجود آمده در این باره گفت: این مسئله فرق میکند با شایعاتی که گفتند. بعضیها حکم را میگیرند و بعد هم میگویند نظر آقا اینچنین بود و آنچنان نبود. یک سری هستند استفتاء میکنند و حلال میدانند. یک سری هم میروند استفتاء میکنند و حرام میدانند.
این مداح اهل بیت اضافه کرد: فردای قیامت یقه همه کسانی را که به ناحق پشت سر من حرف زدند، میگیرم و اعلام میکنم که از شما شاکی هستم! شماها مجتهد نبودید و چنین حرفی زدید. ذرهای هم حرف هیچ کس برای من مهم نبوده. مرجع من حضرت آقاست و به ایشان هم گفتم چشم.
منبع : سایت راسخون
روی صحبت من به افرادی است که زوم کرده اند به دمامه زنی و هیچ اطلاعی از نوع زدن ریتم و یا اینکه چرا در بعضی جاها ممنوع کردن ندارند و فقط نوک پیکان انتقاد را به سوی افرادی نشانه میگیرند و سیاست و فتوا و ولایت وهرچی که دم دستشون میرسه بهانه میکنند میگویند ال است و بل است بیایید این نکته رافراموش نکنیم که خداوند به موسی فرمود هر کس به طریقت خودش ما را عبادت میکند………
……. هنوز انقدر بالا نرفته که بتونه دمامه زنی رو هضم کنه برا همین فقط میتونه بنویسه حذفش کنید بدون هیچ دلیل و منطقی
میخوام بدونم و بدونند کجا و در کدوم روایات اومده که ورود کاروان حسینی به سرزمین کربلا با دمامه زنی همراه بوده است.
توجه داشته باشد به خاطر طرفداری از یک شخص حقیقی، بدعتی رو وارد دین و مسلک این مردم نکنید. برای بسط فرهنگ حسینی باید یک سری اصول و قوائدی رو هم رعایت و هم اجرا کنیم.
آیت الله وحیدخراسانی: از ما حساب خواهند کشید که شما با خون سید الشهداء(ع) چه کردید؟ همان امامی که طبق روایتی از امام صادق(ع) هیچ ملکی در آسمان و هیچ پیامبری نیست مگر اینکه آرزو دارد خداوند به او اجازه زیارت قبر امام حسین(ع) را بدهد.
خون سید الشهداء ریخته شد تا این دین و مذهب باقی بماند.
زوم کردن روی مساله ای که با دین سر و کار دارد کار بسیار پسندیده ای است، دمامه زنی، در جایی که جز عادات و مرسومات اونجاست نباید برش خرده گرفت، ولی در جایی مثل اینجا، که دارد مُدش می کنند، این بسیار مذموم و قابل نکوهش است. بدعت جدیدی دارد در دینمان رخنه می کند ولی افرادی این را “ال است و بل است” می پندارند که باید تأسف خورد بر این جریان و نوع تفکر حاکم.
همون طور که دوستمون بی ریا گفت حضرت اقا گفته بوده که چیزی به این ها اضافه نشه، اقای کریمی همراه با سنج و دمام مدیحه سرای کرد که در طول مراسم دمام زنی در ایران این سابقه نداشته در واقع چیزی به اون اضافه کرده بود که حضرت اقا گفته بود دیگه نزنید. بحث دیگه ،احتمالا ریتم زدن دمام کریمی اشکال داشه
درود به همه ی عزیزان،آقای دمامه زن برخوردت خیلی بده روحیه ی انتقاد پذیری داشته باش.قبول کن تا نصف شب مزاحمت ایجاد میکردی به خدا اینا هدف امام حسین (ع) نبوده ،همش انحراف ،کج روی …. تا کی به چه قیمتی
همه بهشون حسودیتون میشه
آقا یا خانم شاکی دمامزنا اصلا مزاحمت ایجاد نمیکردن در ضمن مگه تو خونه ی شما تمرین میکردن که میگی مزاحمت ایجاد میکردن
به نام خدا
“منتظران مهدی(عج)به هوش باشید،حسین(ع) را منتظرانش کشتند”دکتر شریعتی
نظرات دوستان را چندین بار خواندم و خواندم و بماند بر من چه گذشت
چند خط حرف دل خطاب به دوستان عزیز:
نگاه تیز بین و ریزبین دوستان هم پسندیده بود و هم ناپسند؛بنده برداشت شخصیم را عرض می کنم و به هیچ کسی ،فکری یا گروهی کار ندارم.
۱-در خصوص اینکه نوشته اند کاروان شور و عزا،بنده می گویم این کاروانی که طول روستا را پیمود،شور حسینی را در دلها بیدار و آهنگ عزای حسین را نوا داد ،نام تا حدی منطقی بود
۲_در جایی خواندم اگر ملتی ظلمی را ببیند و سکوت کند به ظلم رضایت داده و در فردای قیامت به خاطر سکوتشان(حمایت از ظلم با سکوت)مواخذه می شوند؛خطاب به دوستان،هر نظری را تایید یا رد می کنید ،مطمئن باشید فردای قیامت مسئوولید چرا که ممکن است نظری صرفاً از روی غرض ورزی نوشته شود و سیاق جمله خواننده را بفریبد،پس اول کامل فکر کنید و بعد نظر بدهید
۳-در بعضی از نظرات که به طور حتم با غرض و مرض تحریر شده آمده است ،”دمام زنان،خواب را از مردم می گرفتند…”بنده عرض می کنم کل تمرین دوستان به ۱۰ یا ۱۲ شب نرسید،اشکال عمده ی ما این است که فکر می کنیم مسلمانیم ولی به اسلام ضربه می زنیم به گمان اینکه داریم از اسلام حمایت می کنیم،اینکه مزاحم خواب مردم می شدند کار مذمومی بود اما مطلب مهمتر اینکه در اثناو همراه با تمرین این بر و بچه های عاشق حسین ،چندین مراسم جشن و عروسی در روستا برگزار شد،آقای شاکی تو را به جان امام حسین(ع)قسم می دهم یکبار ایراد گرفتید که صدای ساز و اکو و رقص و پایکوبی که تا نیمه شب کل روستا را فرا می گرفت مزاحم مردم بود یا نه؟و اصولاً یک دیندار و خداشناس و امام حسین دوست در کل روستا نبود که تذکر بدهد؟به خون به ناحق ریخته ی سید الشهداء کدامین از ما یکبار اقدام کردیم؟چرا وقتی برای امام حسین(ع) سر و صدا می شنویم مزاحمت است اما برای شیطان می رقصیم “یک شب را هزار شب نمی دانیم”!!! دوست عزیزی که همراهی با کاروان حسین بودن راتلف کردن عمر می دانی،آیا در مجالس لهو لعب و رقص و پایکوبی بودن اتلاف عمر نیست؟؟؟
۴-دوستی از زینب(س) می فرماید که ایشان جز زیبایی را در کربلا ندیدند”ما رایت الا جمیلا” ؛اما چرا این سخن امام حسین(ع) را به خاطر ندارد آنگاه که با کاروانشان وارد کربلا شدند و نام سرزمین را پرسیدند و چون شنیدند نامش کربلاست فرمودند”اعوذ بالله من کرب و بلا”؛خداوندا از تمام زشتی ها و بلاها به تو پناه می برم
۵-نکته ی قابل توجهی که عصاره ی کلام من است شیوه ی نقد نمودن دوستان است،سرهنگ گفته با حذف نظرات من مراسم سال آینده بهتر خواهد شد،این همان دیکتاتوری محض است نه نقادی،دوست عزیز آیا پس از حذف انتقادات شما و اجرای مراسم در سال بعد با نظر شما،کلیه ی مسئوولیتهای شرعی آن را بر عهده می گیرید؟البته که نه
در پایان عرائضم را با خاطره ای از یار سفر کرده ی مان حضرت حجت الاسلام شیخ رحمت الله جعفری (رحمه الله علیه)به پایان می رسانم ،شبی از ایام محرم که در حسینیه کوثر اریسمان سخنرانی داشتند از جوانان خواستند به هر موضوع درباره ی امام حسین(ع) علاقه دارند به ایشان اطلاع دهند تا پس از مطالعه در مورد آن مطالبی را بیان کنند،اتفاقاً یک شب بنده به ایشان عرض کردم از” انحرافات نهضت عاشورا ” بگویید،ایشان با همان روحیه ی لطیف و چهره ی گشاده یشان فرمودند،موضوع بسیار سختی است،پا گذاشتن در این عرصه خطرناک است،چرا که ممکن است سخنی گفته شود که در قیامت مسئوولیت شرعی داشته باشد؛حال دوستان بعضی چیزها را فتوا صادر می کنند حرام است یا اشکال ندارد ،بیار و بسیار مواظب باشند…
در پایان از تلاش برگزار کنند گان مراسم تشکر می کنم بی شک کارشان خالی از ایراد نبوده اما غرض ورزی دوستان سنگ جلوی پا برایشان نباشد،بنده توصیه می کنم محتاطانه حرکت کنند ،معلوم است دشمن زیاد دارند اما نترسند که راه حسین(ع) چراغ هدایت است و با حسین(ع) بودن لیاقت می خواهد که هر نفسی با حسین(ع)نیست.
سلام
توجه کنید!!!
دوستان همیشه مخالف!!!!
و دوستانی که انگیزه رو میبرید بجای قوت قلب!!!!
شما ها مسئله دمامه رو به شماره ۱۰۰۰۰۱۰۰ پیامک بزنید تا نظر آیت الله مکارم هم رو بدونید/.
نویسنده این سطور، اخیراً یک موضع جدی علیه منقدین گرفته است زیرا منتقدین خودش را از القابی نظیر دیکتاتور، مرض داشتن، استفاده نموده و برچسب می زند.
پیش از آن که از عکسالعملهایی که نسبت به این مقاله مشاهده نمودم، تصور میکردم، نویسنده آن در اثر جهل و بیسوادی در امور دینی، دست بر قلم برده است، اما پس از خواندن آن به یقین دریافتم که اگرچه بیسوادی از قلم وی نمایان است، ولی جرم و خیانت وی و حامیان و همفکران این جریان، بسی بزرگتر از آن است که در وهله اول به نظر میآید.
مطالب سخیف و برداشتهای غلط و تفسیرهای نابجای او از این انتقاد، بیارزشتر از آن است که نیاز چندانی به نقد و پاسخگویی داشته باشد. اما،
برای اطلاع آن دسته از خوانندگان این سطورکه ممکن است با مباحث کلامی ناآشنا باشند باید گفت که وجه اصلی تمایز و تفاوت بین کلام ما و کلام آنها، در رعایت نکردن ادب در منظر آنان در نگاه اول بود. که در بالا اشاره ای به آن شد. نظیر دیکتاتور پنداشتن و مرض داشتن.
این مقاله ی انتقادی، کینه و عقده ی درونی ما سرباز نکرده که آن را تشبیه به یک مرض دانستند و آنچه در ذهن بیمار خود داشته در توهین به منتقدین خود بر قلم آورده است.
امّا نکات لازم:
۱- آنچه مسلم است در جوابیه انتقادی، یک نوع فرافکنی حرفه ای انجام شده، چون هیچ جوابی برای دمّامه زنی، که محور اصلی مباحث ما روی آن بنا شده بود، ارائه نکرده است، محور انتقادی ما روی انحراف دین می باشد.
۲- فرافکنی دیگر اینکه ایشان جوابی در باب دعوت نشدن حاج آقا دهشیری نداده است؟
۳- در بحث آزار و اذیّت، باید عرض کنم ما هم منکر پلید بودن این جور مراسمات در روستایی که سابقه ی مذهبی اون زبانزد عام وخاص می باشد نیستیم، اما در این باب این نکته قابل عرض است، آنوقتی که مراسم رو به اتمام است، حال مراسم شما تازه شروع می شود یعنی نیمه های شب.
با این اوصاف نیمه های شب کرنا زدن، آزار و اذیّت محسوب نمی شود؟
می بخور، منبر بسوزان و مردم آزاری نکن.
۴- آیا “کاروان حسینی” نه “کاروان شورا و عزا”، با ساز و دمّامه و شمریان وارد کربلا شدند؟
۵- آیا این بود توان نقدپذیری؟
۶- برخی از ایدئولوگهای فراری و خزیده در نظرات اخیر، نشان از انحراف عمیق این جریان در حوزه دین و تفکر دارد، اگر چه برخی از وابستگان به این جریان هنوز به انحراف در این حوزه کشیده نشده باشند را با فهم ناقص و ناصحیح خود از آیات کتاب و روایات مجعوله درهم میآمیزند و بر آتش تفرقه و اختلاف مسلمین هیزم میریزند و آتش بیار معرکه میشوند.
۷- جریان مزبور نشان داده است که حمّیت باندی برای آن مهمترین اصل است و انحراف از ارزشهای مسلم اعتقادی را در عمل ثابت نموده است.
۸- در آخر، علما و متفکران وارسته و صالح در برابر همه ی مواضع انحرافی و هجمه منحرفان، ایستادگی کنند و ملاحظه جایگاه مذهبی روستا را بکنند.
دوست عزیز و گرامی جناب آقای با اسم مستعار سرهنگ.
مطالب گزنده اما غیرسازنده ی شما را خواندم و جز افسوس چیزی عایدم نشد.خدایش رحمت کند حاج آقای جعفری (رحمه الله علیه)در مکتب درسشان روزی مطلبی را عنوان داشتند و در خاتمه ی کلامشان،دانش آموزی مطلبی را عنوان داشت که کاملاً به موضوع بحث بی ربط بود،ایشان لبخند ملیحی زدند و فرمودند:”من از عباس(ع) می گویم,تو از بهر حسین(ع) گویی”!!!
اولاً اینکه آیا دمامه زنی در مراسم اخیر که عده ای از جوانان انجام دادند کاری شرعی بوده و یا غیر شرعی ،نه در حد علم و سواد بنده است اظهار نظر کنم و نه در حد علم و سواد شما،بی شک در صورت ضرورت حذف(بدون دستور اخیر شماکه نشان از تفکر دیکتاتور مابانه ی تان دارد)ولایت مطلقه ی فقیه با حکم حکومتی یشان اقدام می فرمایند.
و در خصوص دعوت از روحانی، چون اطلاعی نداشتم چیزی ننوشتم بروید از مسئوولین برگزار کننده بپرسید.
ثانیاًآن مقام شامخ و آن استاد کلام بنده را بی ادب معرفی فرموده اند،ظاهراً نه نقادی می دانند و نه توان شنیدن نقدرا،دوست عزیز مطالب و سیاق جملات بنده را مطالعه فرموده و مطالب اخیرتان را بازخوانی فرمایید،سپس قضاوت بر عهده ی خودتان.
ثالثاً بنده را با علم لدنی و خدادایتان به جناح و گروه (با تعابیر آنان و ما و…)خاصی که ظاهراً از آنها ضربه شصت محکمی خورده اید نسبت داده اید،اگر درست اندیشیده اید که ۲۰ امتیاز به جمع امتیازاتتان اضافه می شود و گرنه جوابتان و حسابتان با کرام الکاتبین و روز جزا
رابعاًفرموده اید کینه و عداوت ندارید و اینجانب را و باند توهمی و خیالیتان که منتسب به بنده اند،بیمار معرفی فرموده اید،بنده عرض می کنم
“رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون” و به تعبییر صحیح تر “جنس گفتار خبر می دهد از سر درون”
خامساً اگر مطالب اینجانب سخیف و برداشت هایم غلط و تفاسیرم ناصحیح است که ارزش پاسخ ندارد .چرا بیست و چند سطر را در جوابیه بنده مرقوم فرموده اید.؟؟؟
سادساً بنده و افکار بنده را ناشی از خیزش افکاری ضد دین پنداشته اید (فتوا صادر نموده اید)بنده توجه شما را به حدیث شریف امام صادق (ع) جلب می کنم،آنجایی که فرمودند “دو دسته کمرم را شکستند :۱_جاهل پرده در و ۲- عالم مقدس مآب” و اینکه بنده و شما جزء کدامین دسته ایم و یا اصلاً جزء این دسته ها هستیمیا نه، با حضرت حق
سابعاًاگر پلید بودن ساز و رقص عروسی های روستا بر شما و دارو دسته ی تان(که خود معترف به آن هستید) مسجل است،پس چرا اقدامی نکردید؟؟؟لابد تمامی زورورزیتان محکوم کردن این اقدامات بوده است.و بنده این سخن را خطاب به نام مستعار شاکی نوشته بودم نه شما،ظاهراً یا شاکی هم جزء باند شماست یا اینکه نام مستعار دوم شماست،چرا که بدجور این جملات شما را عصبانی کرده است و بسیاری از عباراتی که بنده تحریر کرده ام به خداوندی خدا خطاب به شما نبوده که اینگونه ویرانتان ساخته است و مرض و غرض ورزی را اگر عنوان کرده ام در رد نظرات شما نبوده است ،بنده کلی گویی نموده ام.عکس العمل شتابزده یتان به نظر می رسد غیرمنطقی باشد.
ثامناًدر یک جمله”آیینه گر نقش تو بنمود راست
خود شکن،آیینه شکستن خطاست” و به قول بزرگان بهترین دوستت کسی است که عیوبت را به تو بگوید ،اگر قصد ستر عیوب بنده را داشته اید،قطعاً از صمیمی ترین دوستانم خواهید شد و گر نه…
تاسعاًبنده عرض کرده بودم مراسم خالی از ایراد نبوداگر نقدی هم نوشتم صرفاً از باب امر به معروف بوده است و نهی از منکر،نخواستم دوستان تحت تاثیر نظرات افرادی که به تعبیر قرآن”..فی قلوبهم مرض”می باشند،آتش هیزم جهنم را به جان بخرند.
و در پایان اگر چنانچه مطالب بنده بذر بغض و کینه را در دل عزیزی رویانده است ،با کمال خضوع و خشوع و فروتنی عذر و پوزش می طلبم و از درگاه ایزد منان عاقبت به خیری خودم و همگان را خواهان و خواستارم.چرا که “والعاقبه للمتقین”
تشکر ویژه از دوستان اریسمان نیوزی
۱- می گویند یکی از سرگرمی های اهل جهنم جدل کردن است. مدام با یکدیگر مجادله می کنند و همدیگر را در بحث محکوم می کنند. مجادله شان همیشه به دعوا و مرافعه می رسد. می گویند یکی از بزرگ ترین عذاب های اهل جهنم، اذیت و آزاری است که از این طریق به یکدیگر می رسانند. مدام به یکدیگر چنگ و دندان نشان می دهند و هر یک می خواهند دیگری را در زیر پاهای خود له و لورده کنند. مدام یکدیگر را شماتت و مسخره می کنند و …
اما اهل بهشت، مخصوصاً سابقون غیر از سلام و درود، حرفی با یکدیگر ندارند.”لایسمعون فیها لغواً و لا تاثیماً. الا قیلاً سلاماً سلاماً (واقعه ۲۴)
هیچ حرف لغو و بیهوده ای نمی گویند و نمی شنوند، مگر سلام و سلام.
شاید تمام گفتنی ها را فقط با نگاه و تبسّم می گویند. سکوت و آرامش و خشنودی. نه بحث های صد من یک غاز سیاسی و روشنفکری، نه کار گرفتن مخ خلق الله، نه به هر بهانه ای شروع به ورّاجی کردن و رضایت ندادن، نه اظهار فضلهای مزخرف، نه از خود تعریف کردنهای بی سر و ته و… خوش به حال اهل بهشت!
امّا ما که فعلاً در دنیا و روی زمین زندگی می کنیم، ناچاریم به حرف زدن. بگذریم از بحث سکوت و مراقبه، و اینکه به قول برخی از حکمای شرق، تفکر از سکوت و حیرت آغاز می شود و چه و چه.
امّا آنکه حرف می زند یا حق می گوید و یا ناحق، اولاً آن که گوش می کند از آفت و معصیت این دومی در امن و امان است.(مگر در برخی از شرایط و موارد که سکوت کردن نیز در واقع تائید باطل است و ناحق است، که بماند.)
در ثانی آن که گوش می کند چیزی می آموزد، یا نمی آموزد. یا دست کم می فهمد که گوینده را حقی در کلام نیست و یک مشت اباطیل است و این نیز خود آموختن چیزی است. پس ضرری نمی کند. امّا آن که حرف می زند از هزار آفت و مکافات (از دروغ و غیبت بگیر تا تهمت و افترا و چه گناهانی که از این یک لخته گوشت چرخان در دهان بر نمی خیزد!) اگر برهد، فوق آخر این که ضرری نکرده.
الغرض، بیشتر اهل دنیا بر عکس اند. بیشتر نگران و در قید حرف هایی هستند که می خواهند بزنند، یا نزده اند – نه نگران حرف هایی که باید می شنیدند و می شد بشنوند- خلاصه نگران باش که کسی چیزی برای گفتن داشته باشد و نشنیده باشی، نه حرفی که خیال می کنی داشته ای و نگفته ای! حرفی را که داری و مطلبی را که می دانی، می دانی و داری. با سکوت آن را از دست نمیدهی.اما خیلی از ما آدم ها، خیلی وقت ها، خیلی چیزها می شد که بشنویم و بیاموزیم و فرصت آن را از دست می دهیم. تا جایی که:” و قالو لو کنّا نَسمعُ او نعقل، ما کنّا فی اصحاب السّعیر” اهل دوزخ در پاسخ فرشتگان عذاب و خازنان جهنّم که می پرسند، مگر برای شما پیامبری نیامد و شما را از این اوضاع با خبر نکرد، می گویند:
چرا آمد… اما اگر ما اهل گوش دادن بودیم، یا اهل فکر و اندیشیدن، حالا در این عذاب دردناک و جاودانه نبودیم و کارمان به “سعیر” نمی کشید.
و عجیب اینکه گوش دادن(نسمع) را بر اندیشیدن(نعقل) اولویت می دهند. یعنی آدم های ورّاجی که به هیچ کس مجال حرف زدن نمیدهند. حتی وقتی ظاهراً دهانشان بسته است، در ذهن خود حرف می زنند و اوهام و خیالات بی پایان و هی حرف و حرف و حرف.
می گفتند داد و قال و همهمه کنید که پیامبر(ص) نتواند حرف بزند و قرآن بخواند.
می گفتند هلهله و جنجال کنید که کوفیان صدای حسین(ع) را نشنوند.
۲- اینکه بنده تا پاسی از شب بشینم و فرافکنی های شما را جمع کنم و بنویسم و در آخر شما با تراوش پریشانی ذهنی که دارین، شروع به نوشتنی های بی ربط کنین، این به راهی نخواهد رسید.
۳- به این نتیجه رسیده ام که انتقاد از شما، همیشه با اغواگری اجتماعی همراه بوده است و با فریب مردم جاذبه ی اجتماعی بالایی را برای خود به وجود آورده است، البته این اغواگری ها تا زمانی بوده که ماهیت آنها برای مردم روشن نشده باشد و به محض اینکه تمایز و ریشه این انحراف با اصل آن روشن شود مردم مقابل آن می ایستند و در مقابل آن اعلام موضع می کنند.
۴- ببینید، نوشتن طویل، کاری سهل گونه است، آمدم یه سری انتقاد بیان نمودم، امّا نمی دانم در نوشته هایم چه بود که ریش و قبایتان برخورد، شما، خود به بچه ها می سپارید که هر انتقادی دارین بیان کنین و این سهم ما بود که اینگونه بیان شد.
۵- اساس و جوهر دمّامه زنی (برای بار هزارمی) دارای اشکال است.
۶- متهم ساختن دیگران و خود را منتسب ندانستن به گروه معرّف، خود دروغی بزرگ شمرده می شود چون سنگ عملکردشان را بدجور به سینه می زنید.
۷- شما شاید خود را یک روشنفکر پنداشته که با توهم باز شدن فضای ولنگاری، احیا خواهی شد. اما خیالی زهی باطل در ذهنتان پرورانده اید. زیرا به جای جواب به سوالات و انتقادات، مطالبی مملو از توهین و دروغ و افترا را رهسپار بنده نموده اید و شاید زنگ خطر ورود این افراد را به صدا درآورد که گویا قرار است هرازگاهی شاهد این توهینها و یاوهبافیها باشیم.
۸- متاسفانه مساله را چنان احساسی و عاطفی عنوان میکنید که شنونده و بیننده به جای تامل و تفکر در ریشه این عمل (دمامه زنی)، صرفا حس انتقامجویی و کینهتوزی پیدا میکند!
۹- گویا نویسنده این مطلب در میانه نوشتن آن، از خود بیخود شده و تا توانسته به بنده حقیر توهین و افترا زده است. یا نویسنده قویا به مخاطبان القا کرده که بنده هر روز به دنبال پیدا کردن سوژه برای ایجاد نفاق هستم.
در این مقاله به دفعات به بنده و قلم و افکارم توهین شده و اینگونه نتیجه گرفت که شما و گروهتان نمیخواهید حقیقت را بگویید و آن را کتمان میکنید و صراحتاً خود را به تغافل میزنید.
در حالی که نهادهای قضایی و نظارتی باید برخورد شدیدی با هرگونه انحرافات در دین (تأکید رو این مطلب می باشد، هرگونه انحراف در دین) صورت گیرد.
تاکنون هیچ واکنشی از هیچ یک از نهاد ها، اعم از کارشناسان دینی ، روحانی محل، پایگاه های بسیج و … به اینگونه عمکلرد که در آن به صراحت به برخی باورهای دینی توهین میشود نشان نداده اند.
عدم موضعگیری نهادهای نامبرده به اینگونه اعمال و انحرافات، عملاً بعضی از دوستان نارفیق مغرض را تشویق خواهند نمود که خطوط قرمز را خود تعیین کنند و هر آنچه دوست دارند را منتشر کنند.
۱۰- یک نصیحت دوستانه، حضور بعضی از نظرات چه از روی غرض و چه از روی غیر غرض، باعث سردرگمی و دست پاچگی نشود، تا آنجا که برای تحت الشعاع قرار دادن این حماسه بزرگ، به خودزنی روی آوردید.
۱۱- باز هم جهت تنویر و روشن نمودن اذهان عمومی، عمده و تأکید جدی ما روی بود یا نبود مراسم دمّامه زنی می باشد.
سرهنگ جان حالا چرا داغ کردید
خود شما هر چی تونستید به این و اون توهین کردید و بدتر از اون کار یه سری جوون بی ریا که خالصانه فقط واسه امام حسین(ع)اومدند رو دارید زیر سوال میبرید اونوقت…
بس کنید این اشکال گرفتن بنی اسراییلی رو
شما هم که گیر دادید به دمامه زنی،دوستان مگه جواب شما رو ندادند؟(ریز بین و بی طرف)
دو روز پیش تو مراسم نصب پرچم حرم امام حسین (ع) بر فراز برج میلاد مراسمی برگزار شد که توش دمامه هم میزدند (قابل توجه بعظی از دوستان)و اگه مشکلی داشت شک نکن ارشاد اصلا اجازه نمی داد چنین مراسمی برگزار بشه (عکس هاش توخبرگزاری ایسنا هست)
به نظر بنده شما بیشتر دارید پیراهن عثمان را علم می کنید تا اینکه بخواهید اذهان عمومی را روشن کنید.
اگه اینطور باشه دهل و تبل وسنج هم که تو مراسم میزنیم اشکال داره چرا به این ها گیر نمیدی اصلا زنجیر زدن هم اشکال داره چون یه تیکه اهن بیشر نیست که پس چرا مردم میزنن؟
اگه بخوای گیر بدی به این چیزا کل مراسم محرم زیر سوال میره این عشق مردم به امام حسین هست که مراسم محرم هر سال بهتر میشود مهم دل ادم هاست که جز خدا هیشکی از اون خبر نداره، شما چه طور همه رو متهم میکنید فردای قیامت باید پاسخ گو باشید
سلام سرهنگ جان، اگه با دمام زدن وسازوآواز مشکل داری پس چرا به نینوا گیر نمیدی مگه پرچم نینوا رو باساز وآواز نمیارنددر ضمن اگه دمام زدن مشکل داره پس چرا در مراسم ۱۴خرداد استفاده میشه به اونم گیر بده ول کن توروبه خدابچه های دمام زن مچکریم خسته نباشی
اقایان سرهنگ و به کدامین گناه ایا میدانید با این کشمکشها دارید روح یک کار مذهبی و دینی را از بین میبرید مگر این مراسمها و عزاداری ها بدون اشکال است مهم این است که هرکس به اندازه فهم و درک خود از مراسم کسب فیض کند حالا اینکه چی می خواندند و چی زدندو چی می زنند و چی خواهند زد…..فکر نکنم در حد و اندازه ما باشد که ببینیم مورد رضای ارباب هست یا نه یاحق
سلام به مردمان خوب حسینی اریسمان
خبر خوش…..سرهنگ معلوم شد کیه!!!!!!!!!!!!!!!!