سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Next article
Previous article
بسم الله الرحمن الرحیم
۱٫ نماد گرایی افراطی LOTUS یا همان نیلوفرآبی به طوری که تمام فیلم در حول و محور آن می چرخد.
۲٫ نماد گرایی تلویحی به ISIS و سایر الهه های باستانی
نقاشی موجود روی دیوار معبد دنره که به وضوح نقش لوتوس قابل مشاهده است
هر ساله در معبد دندره مراسم عیاشی دسته جمعی انجام می شده است. [این مراسم در تمام آئین های باستانی از بین النهرین گرفته تا مصر و یونان و ایران، هر ساله در شروع سال نو و رویش مجدد گیاهان اجرا می شده است.
این مراسم سکسی به منظور تضمین باروری و حاصلخیزی در طول سال جدید توسط فرعون یا پادشاه باز سازی شده و اجرا می شده است] درون راهرو های معبد با گل های نیلوفر فرش می شده است و بوی نیلوفر فضای معبد را پر می کرده است.
اگر متون حک شده و کتیبه های دیوارهای این معبد را بخوانیم، متوجه می شویم که چگونه پادشاه و فرعون گل نیلوفر را به حروس تقدیم می کند:
« من به تو گل را هدیه می کنم، همان گلی که در روز نخستین نیلوفری بود که از دل اقیانوس مقدس سر برون آورد … به تو که از میان گلبرگ های آن در آن روز نخستین بیرون آمدی …. و زمین را با نور خویش روشن کردی … زمینی که تا آن روز در تاریکی فرو پیچیده بود »
حوروس در این متون به عنوان طلوع مجدد و شروع دنیای جدید تفسیر شده است. عصری جدید کودکی که با روح خود به صورت دست نخورده زائیده می شود، روحی که مجددا مجسم می شود، شاید در این انیمیشن با ظهور ملکه ی جدید از درون غنچه ی نیلوفر نوید دهنده ی عصر جدید و شروع دنیای تازه باشد یا به قول فراماسون ها نظم نوین جهانی آغاز می شود.
لازم است در ابتدا به خاطر تاخیر پیش آمده در ارائه ی ادامه ی مطالب از شما عذر خواهی داشته باشم.
اولین چیزی که در این انیمیشن مفهومی جلب نظر می کند و شاید هر بیننده ی مبتدی را به فکر فرو برد این است که چرا در این انیمیشن تمام داستان بر حول محور یک گل نیلوفر آبی قرار گرفته است، در واقع یافتن این خلا اساسی که پاسخی در فیلم به آن داده نمی شود اولین قدم در سینمای استراتژیک است.
برای اینکه بتوانیم به این پرسش بنیادین پاسخ دهیم لازم است ابتدا ریشه های فرهنگی و باستانی نیلوفر را در مکاتب مختلف باستانی و امروزی مورد بررسی قرار دهیم تا به حقیقت امر پی ببریم.
ادامه ی مطلب در واقع چکیده ای است که از کتب و سایت های گوناگون جمع آوری نموده و به طور خلاصه ارائه می شود تا انشا الله حقیقت را دریابیم.
اگر رجوعی به واژه شناسی لوتوس داشته باشیم می بینیم که نام گل نیلوفر در زبان سانسکریت پادما در زبان چینی لی ین هوا به زبان ژاپنی رنگه و در زبان انگلیسی لوتوس است.
علاوه بر این در باستان لوتوس نماد یا مظهری از موارد زیر است:
۱٫ درخت مقدس: درخت مقدس آنچنان در باستان از اهمیت برخوردار بوده است که گاهی تا مرز پرستش پیش می رفته است، این موضوع را در فیلم آواتار نیز می بینیم که کل داستان بر محور درخت مقدس می چرخد درختی که مورد پرستش مردمان بومی آنجاست.
درخت مقدس حتی در اندیشه های کابالایی نیز وجود دارد در هر حال آن مقدار که در پاگان درخت مقدس اهمیت دارد لوتوس نیز از اهمیت برخوردار است همچنین این گیاه در مصر باستان و در بسیاری از بخشهای آسیا مورد پرستش بود.
۲٫ کمال: زیرا برگها گلها و میوه لوتوس دایره ای شکلند و دایره خود از این جهت که کاملترین شکل است نماد کمال به شمار میآید.
۳٫ شکفتن معنوی: از آن جهت که ریشه هایش در لجن است، با این حال به سمت بالا و آسمان میروید از آبهای تیره و لجن خارج میشود و گلهایش زیر نور خورشید و روشنایی آسمان رشد میکنند [شاید به توان شکفتن معنوی را در راستای تولد الهی در نظر گرفت].
۴٫ تولد الهی: اصلی ترین بحث ماست که ارتباط بسیار قوی با انیمیشن نیز دارد که دانستن آن در تحلیل انیمیشن کارگشا است منظور از تولد الهی این است که خدایان قدیم از درون لوتوس متولد می شدند که در ادامه مفصلا بحث می شود.
۵٫ مظهر تجدید حیات: از آنجا که گل نیلوفر در سپیده دم باز و در هنگام غروب بسته میشود به خورشید شباهت دارد. خورشید خود منبع الهی حیات است و از این رو گل نیلوفر مظهر تجدید حیات شمسی به شمار میرفت.
پس مظهر همه روشنگری ها، آفرینش، باروری، تجدید حیات و بی مرگی است. این نماد نیز پاسخ گوی سوال مطرح شده ما در مورد فیلم است از آنجایی که با مرگ ملکه ی جنگل حیات رو به زوال می گذارد و با شکفتن لوتوس این حیات دوباره به ملکه ی جدید باز می گردد.
۶٫ افرردیت- ونوس: لوتوس همچنین نماد ونوس است نماد الهه ای باستانی باید خاطرنشان کرد که در ادامه مثال های زیادی بیان می گردد که نیلوفر نماد بیشتر الهه های باستانی است و در هماهنگی کامل با ملکه ی جنگل که خود یک ایزد بانو است.
۷٫ ظهور بودا: بودا به صورت شعله صادره از نیلوفر تصویر میشود. گاهی بودا را می بینیم که در یک نیلوفر کاملا شکفته به تخت نشسته است. در حقیقت در تعلیمات بودایی نیلوفر تا حد زیادی در قلمرو ماورا الطبیعه وارد میشود.
در معابد بودایی نقش نیلوفر وجود دارد و نیلوفر جزو هشت علامت فرخندگی در کف پای بودا است.
۸٫ تجسم زنانه: در فرهنگ چینی لوتوس نماد پاکی، حفاظت، ظرافت، روحانی، صلح، باروری و تجسم زنانه است و علامت تابستان نیز میباشد. چینیها گل نیلوفر را مظهر گذشته حال و آینده میدانند. زیرا گیاهی است که در یک غنچه گل میدهد و دانه میکند.
همین طور نماد نجابت است به این دلیل که از آبهای آلوده بیرون میآید اما آلودگی را نمیپذیرد. از این جهت است که لوتوس به عنوان نماد ملکه ی جنگل و انتقال آن معرفی گشته است.
همچنین لازم به ذکر است که یکی از چهار علامت موجود در دست ویشنو لوتوس است که باز هم نشانگر یک جریان مخفی و تفکری واحد است برای مرور تمام نمادهای گفته شده کافیست که به کمی از ویشنو بپردازیم تا به هماهنگی میان نماد های موجود پی ببرید.
ویشنو دومین خدا از تثلیت خدایان هندو، مذکر و حافظ جهان است. در وداها یک خدای فرعی مطرح شده است، اما در طول زمان به خدایی خیرخواه و پاسخگو به نیایشهای پیروانش تبدیل میشود. همسر او لاکشمی یا سری، وسیلهی نقلیهاش پرندهای به نام گارودا یا ماری به نام سِشا است و بهشت او واکونتا نام دارد. به شکل جوانی خوشسیما با چهار دست تصویر میشود که در دستانش یک صدف، یک چاکرا یا قرص، یک چماق، و یک گل نیلوفر دارد.
در پورانا آمدهاست که وی را رنگ ابرهای آبی تیره[جن آبی] است، و او را چهار دست است، که در آن یک برگ نیلوفر آبی، یک گرز، یک صدف حلزونی و یک حلقه گرفته است.
در ویشنو سهاسراناما، آمده است که گوهر کنونی در تمام جهان های بی شمار بر دست اوست، و ویشنو پرودگار گذشته، حال و آینده [در نماد ها ذکر گشت ] و آفریننده آنهاست، او که بر اقیانوسها تکیه زدهاست، آفرینش را استوار میدارد. ویشنو که پیشتر از او با لقب نارایَنه یاد شده از خدایانی است که گاه در موقعیت برترین خدا قرار میگیرد.
او در ریگودا «رخنهگر در همه چیز» و خدای خدایان (دِوَدِوا) است و در اوپانیشادها گاه «همان برهما، همان مهادیو [شیوا]، همان ویشنو، همان ایندیرا، همان بینقصان و همان نور بزرگ است» [ به احتمال زیاد همان ابلیس و یا لوسیفر است ] و گاه از همه خدایان بزرگ تر است.
و هر چه است «همان نارایَنَه است که دورکننده همه نادانی هاست» (و زمانی که او بود «نه برهما بود، نه مهادیو، نه آب، نه آتش، نه ماه، نه آسمان، نه زمین، نه ستارهها و نه آفتاب. او یگانه بود و از تنهایی نا آرام شد». او خدای مرتضان و سالکان است و آنها «بعد از ریاضت و اعمالِ بسیار نوری مثل روشنی چراغ میبینند. آن نور ویشنو و شخص بزرگ است و در همه پر است.
همچنین باید دانست که لوتوس با عقاید ایرانیان باستان نیز پیوند خورده است تا آنجا که ششم تیرماه (خردادروز از تیرماه) به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه زمان جشن نیلوفر است. این منبع منحصر به فرد به جز اشاره به زمان برگزاری جشن، شرحی در باره جزئیات و چگونگی و گستردگی این جشن نداده است.
اما با توجه به شواهد دیگر به نظر میرسد که گل نیلوفر از نظر باورهای مردمی با خورشید و احیاناً با میترا یا مهر در پیوند بوده باشد[ ارتباط آن با خورشید در نماد ها ذکر گشت] یکی از عوامل ایجاد چنین پیوندی به احتمال در این بوده که زمان شکوفایی سالانه گل نیلوفر (نیلوفر باغی) و نیز زمان شکوفایی روزانه آن با خورشید هماهنگ است.
زمان گل دهی نیلوفر از اوایل تابستان آغاز میشود. یعنی زمانی که خورشید به بالاترین ارتفاع خود رسیده و روزها به بلندترین طول خود دست یافته اند. زمان شکوفایی روزانه گل نیلوفر نیز همزمان با طلوع خورشید است و هر روز همراه با بردمیدن خورشید شکوفا میشود،
این نکته ی مهم نیز در این انیمیشن به خوبی رعایت شده است و همانطور که مستحضرید زمان شکفتن نیلوفر و انتقال تخم ملکه جدید در زمان طلوع ماه و فجر صادق است.
این ویژگیها موجب شده بوده که نیلوفر و خورشید را از یک خاستگاه و در پیوند با یکدیگر به شمار آورند و گرامی داشت نیلوفر را گرامی داشت خورشید بدانند.
۹٫ سمبل جهان: در افسانه ها و باورهای مردمان کهن چنین آمده است که در ابتدای خلقت، زمانی که خالق تنها در میان آبهای نخستین قرار داشت، همانطوری که متعجب بود که خلقت را از کجا شروع کند، برگ لوتوسی را مشاهده نمود که تنها موجود بود، مقداری از گلی که لوتوس در آن رشد می کرد در دست گرفت و بر روی برگ لوتوس قرارداد و سطح زمین به وجود آمد.
به این ترتیب نیلوفر سمبل جهان گردید و لایه های متعدد گلبرگ های آن نمایانگر ادوار مختلف جهان، مقاطع و مراتب گوناگون هستی است. در باور آن ها هشت گلبرگ نیلوفر نشانه ی هشت جهت وجود است که پس از خلقت از قعر آب های اولیه ظهور کردند این هشت جهت عبارتند از (راست-چپ، جلو-عقب، بالا-پائین، بیرون- درون)
ظهور نیلوفر از آب های اولیه که عاری از هر گونه آلودگی بوده، نشانه خلوص، پاکی و نیروی بالقوه است که از درون آن نیروی مقدس حیات، دانش و معرفت ظهور می کند. [کافیست نگاهی به انیمیشن ای پت ۲ بیاندازید تا متوجه شوید که چگونه از میان سیب که خود نمادی از دانش است گل نیلوفر سربر می اورد]
این گل بیانگر نماد های مختلف می باشد که مشترک با عقاید سایر ملل نیز هست بعنوان مثال سمبل باروری، کامیابی، قدرت حاصلخیزی زمین، حمایت از هر موجود زنده، صلح جهانی، زیبائی، تندرستی، مظهر عشق، ریاضت و عبادت می باشد. که تمامی این نمادها منطبق با ملکه ی جنگل است.
۱۰٫ سمبل ایزد بانوی ناهید: در اساطیر ایران این گل سمبل ایزد بانوی ناهید است که جای مهمی در آئین های ایران باستان به خود اختصاص می دهد وی ایزد بانوی آب می باشد که در نقوش برجسته به صورت زنی جوان حجاری شده است نام این خدا نخستین بار به صورت آناهیتا در کتیبه های هخامنشی دیده شده است
بنابراین گل نیلوفر آبی را گل آناهیتا به شمار آورده اند. نیلوفر با آئین مهری نیز پیوستگی نزدیک می یابد. در صحنه زایش مهر، او از درون غنچه نیلوفر متولد گردیده است [بازهم در اینجا با صحنه ی تولد الهی مواجه هستیم که خدایان از درون نیلو فر زاده می شوند و این نکته هم در فیلم اتفاق می افتد هنگامی که ملکه ی جدید از نیلوفر زاده می شود] بنابراین بر خلاف اینکه ریشه لوتوس را در آئین بودا پنداشته اند به آئین مهر یا میتراسیم که قدمتی بس طولانی تراز آئین بودا دارد مربوط می گردد.
۱۱٫ سمبل اهورا مزداست: در دین زردتشت این گل سمبل اهورا مزداست. سمبل انسانی اهورمزدا نیم تنه مردی است که شاخه ای از گل لوتوس را در میان انگشتان خود گرفته است.
[ ویشنو هم در دست خود شاخه از گل نیلوفر در دست داشت] زرتشتیان بر این باورند که نیلوفر آبی جایگاه نگهداری تخمه یا فر زرتشت بوده که در آب نگهداری می شده است.
۱۲٫ سمبل ایزیس: در اسطورهای مصر چهار پسر حوروس روی یک نیلوفر روبروی ازیریس ایستاده اند. گل نیلوفر به عنوان نشانه ایزیس مظهر باروری و پاکی و بکارت است.
رع، خورشید خدا و آفریننده مصری به صورت کودکی مصور شده که برروی گل آرمیده است یا سر او از گل نیلوفر بیرون میآید. نیلوفر نشانه مصر علیا بود. سر ستونهای معابد مصری را به گونه ای میآراستند که نیلوفر را بر روی آن ها به صورت غنچه و گاه گشوده حجاری میکردند.
در اغلب نگاره هایی که فرعون های مصری در آن نشان داده شده اند گل نیلوفری در دستان آنها قرار دارد. این رسم حتی بعد ها به سایر دربارهای ملل دیگر نیز نفوذ کرد. مثلا در نگاره ای در تخت جمشید خشایارشاه به همین رسم گل نیلوفری را در دست دارد.
نقش این گل در حاشیه پیاله طلایی املش، روی سفال نقش دار سیلک، بر دسته خنجر لرستان نیز خود نمایی می کند. همچنین در تخت جمشید بر بدنه کاخ آپادانا، در دست بزرگان ملل، در حاشیه لباس های هخامنشیان و بر روی پایه ستون ها گل نیلوفر دیده می شود.
۱۳٫ نماد الهه پادماپانی: یک الهه هندویی به نام پادماپانی وجود دارد که به معنی زنی است که نیلوفر در دست دارد. لاکشمی همسر ویشنو همان طور که قبلا ذکر شد و پارواتی همسر شیوا هم با نیلوفر در ارتباط هستند.
در هندوستان که رود برایشان خیلی اهمیت دارد الهههای رودگاهی بر روی نیلوفر سوارند کافیست به صحنه ی انتخاب ملکه ی جدید در انمیشن نگاه کنید تا به راحتی در یابید که الهه جنگل روی رودخانه بر روی نیلوفر سوار است.
۱۴٫ چاکراها: چاکراها به شکل نیلوفر هایی تصویر میشوند که با نماد چرخ مرتبط اند هنگامی که این مرکز چاکرا ها بیدار شوند نیلوفر ها باز میشوند و می چرخند. همچنین چاکرا به هفت نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:
چاکرای اول یا چاکرای ریشه : این چاکرا به شکل نیلوفر چهار پر است
چاکرای دوم یا چاکرای جنسی : این چاکرا به شکل نیلوفر نیلوفر شش پر است
چاکرای سوم یا چاکرای خورشیدی : این چاکرا به شکل نیلوفر ده پر است
چاکرای چهارم یا چاکرای قلب: این چاکرا به شکل نیلوفر دوازده پر است
چاکرای پنجم یا چاکرای گلو: این چاکرا به شکل نیلوفر شانزده پر است
چاکرای ششم یا چاکرای پیشانی
چاکرای هفتم یا تاج: این چاکرا به شکل نیلوفر هزار پر است، این چاکرا به لوتوس معروف است.
۱۵٫ سمبلی از نیروی مقدس حیات، دانش و معرفت: در افسانه ها و باور های مردمان کهن چنین آمده است که در ابتدای خلقت، زمانی که خالق تنها در میان آب های نخستین قرار داشت، همان طوری که متعجب بود که خلقت را از کجا شروع کند، برگ لوتوسی را مشاهده نمود که تنها موجود بود، مقداری از گلی که لوتوس در آن رشد میکرد در دست گرفت و بر روی برگ لوتوس قرار داد و سطح زمین به وجود آمد.
به این ترتیب نیلوفر سمبل جهان گردید و لایه های متعدد گلبرگ های آن نمایان گر ادوار مختلف جهان، مقاطع و مراتب گوناگون هستی است. در باور آنها هشت گلبرگ نیلوفر نشانه ی هشت جهت وجود است که پس از خلقت از قعر آب های اولیه ظهور کردند این هشت جهت عبارت اند از (راست-چپ، جلو-عقب، بالا-پائین، بیرون- درون) ظهور نیلوفر از آب های اولیه که عاری از هر گونه آلودگی بوده، نشانه خلوص، پاکی و نیروی بالقوه است که از درون آن نیروی مقدس حیات، دانش و معرفت ظهور میکند.
۱۶٫ سمبل حتحور الهه آسمان: در اغلب نگاره های مصری گل نیلوفر آبی به دست دارد و از نردبانی شایستگان را به بهشت می برد. در واقع حتحور خدا بانوی شادمانی و نماد مادری زنان است. در بسیاری از روایات حتحور همسر حورس ادفو یکی از هیات های حورس است
در هندوئیسم برهما (نگهبان جهان) از نیلوفر زاده شد [تولد الهی] و همسرش ویشنو(ایزد آذرخش) بروی نیلوفری بر آبها روان بود. کوه مورو (محور جهان در هندوئیسم) در مرکز نیلوفر جا دارد [قبلا ذکر گشت که جهان از نیلوفر به وجود آمده است].
همچنین باید خاطرنشان کرد که لوتوس یکی از پنج نماد مخفی تابلو مونالیزا است که تاکنون کشف شده است.
اهمیت آنقدر مهم بوده که لئوناردو داوینچی فراماسون آن را در تابلوی خود بگنجاند این تصویر با تاباندن نور به تابلو به دست امده و سایر نمادهای مخفی که بعضی ها به ادعای خودشان به آن پی برده اند نیز در زیر امده است که مشاهده می کنید:
تابلو اصلی مونالیزا که توسط لئوناردو داوینچی ترسیم گشته است
Mona Lisa (La Giaconda). 1503-150
«هر آنچه که در بالاست همان است که در پایین است و هر آنچه که در پایین است همان است که در بالاست»
این جمله ای است که در میان دست نوشته های داوینچی پیدا شده است. اگر این جمله را در کنار علاقه داوینچی به روش آیینه ای نوشتن بگذاریم برخی از نمادها آشکار می شوند. طبق گفته داوینچی که هر آنچه که در بالاست همان است که در پایین است تابلو را سر و ته می کنیم
سپس تابلو را از وسط آینه می کنیم
است.Thoth نمادی که آشکار می شود نماد خداوند هوش و نبوغ
اتحاد بین آسمان و هنر نماد اتحاد بین انسان و خدا می باشد. نماد مسیح که جلوه ای از تجلی خداوند در جسم بشری است.
اگر به تابلو نور بدهیم نماد دیگری هم ظاهر می شود و آن نماد لوتوس یا نیلوفر آبی است. نیلوفر آبی گلی است که از آب های لجنی در مرداب ها شکفته می شود و نشان دهنده ی تحول در ذات موجودات است.
در حالتی دیگر از آینه کردن تابلوی مونالیزا به شکل زیر می رسیم
چشمانی که در مرکز تقارن ظاهر شده است نماد خدای حوروس شکل پرنده مانند سیاهی که در مرکز تابلو ظاهر شده نماد ققنوس است. ققنوس هم نماد عمر جاوید و حیات دوباره می باشد و اشاره به زندگی دوباره مسیح دارد. کافیست دوباره جمله ی اول مقاله را بخوانیم که در کتیبه های معبد دنره نوشته شده است که حروس را شروع عصر جدید دانسته و در ادامه در همان کتیبه نیز به زاده شدن او از گل نیلوفر اشاره می کند و این ارتباط نیز که بین لوتوس و حروس وجود دارد قابل اعتنا است و شاید بیانگر همان مفهوم در قالبی جدید باشد.
دیدیم که یکی از کارکرد های مهم لوتوس در تولد الهی است و بسیاری از خدایان و الهه های باستانی از لوتوس متولد گشته اند و این نیز از این جهت است که در این انیمیشن روح ملکه ی جدید که در واقع همان روح الوهیت دهنده به ملکه ی جدید است در طرف لوتوس است.
از جهت دیگر به وضوح مشاهده کردیم که لوتوس در واقع سمبل بسیاری از الهه های باستانی است که این خود می تواند بیانگر قرابت و یا حتی منشا یکسان اینها باشد به طور مستقیم یا به گونه ای غیر مستقیم که در موارد شاهدیم که لوتوس بر دستان این ایزد بانوان قرار دارد در هر صورت باید جواب این پرسش بنیادین را این گونه یافت که این سناریو به گونه ای یاداور این مهم است علاوه بر اینکه نحوه ی گزینش الهه ی جدید نیز تا حدودی به باور های شرک آمیز پاگان نیز مرتبط است.
برای مثال ساراسواتی سمبل قدرت آفرینش برهما و الهه ی خرد است است که در تصاویر و پرتره ها، عموماً وی را به صورت چهار دست ترسیم می کنند که ساری [لباس مخصوص هندی] سفیدی پوشیدی و بر لوتوس سفیدی نشسته است. در این حالت دست های عقبی وی کتاب و تسبیحی را گرفته اند و دو دست جلو نیز چنگی را می نوازند.
باز هم تصاویری دیگری هم وجود دارد که برای جلوگیری از اطاله ی مقاله گلچین شده و تعداد کمی از آنها در زیر آمده است
در تصویر فوق همچنان که مشاهده می کنید ویشنو که قبلا ذکرش گذشت در تصویر در وسط است و همچنین این الهه های باستانی بر روی نیلوفرانی ایستاده اند که این نیلوفران خود بر روی آبی پرتلاطم قرار گرفته اند که به نظر می رسد این آب استعاره ای از اقیانوس ابتدایی باشد که کیهان و خدایان از آن به وجود آمدند. همچنین در در اسطورههای هندی با سه خدای اصلی مواجه میشویم که عبارتند از برهما (خدای افریننده) ویشنو (خدای نگهدارنده) و شیوا (خدای نابودکننده) شاید که بیانگر تثلیث باشد.
علاوه بر آئین هندی که ایزد بانوان بر روی نیلوفر قرار دارند در اسطوره های مصری هم این موارد رایج است که تصاویر و توضیحات مربوطه در قسمت نماد های نیلوفر بخش سمبل ایزیس توضیح داده شد. در آئین ایران باستان نیز همانطور که قبلا ذکر گشت آناهیتا از لوتوس متولد گشت و این موارد تا روم باستان نیز رفته و نمونه بارز آن ونوس است که ارتباط تنگاتنگی با لوتوس دارد که تحقیق و توضیحات بیشتر را به خوانندگان محول می کنیم شاید هم طبق نظریه تمام این الهه منشا یکسانی دارند برای مثال در پاگان میتوان گفت که ایشتار بابلی و عیلامی، نانای سومری، سرسوتی هندی، آرتمیس یونانی، دایانای رومی، آی خانم افغانی، ننه خاتون سغدی، اشی در مکتب زروانی لرستان و آناهیتای ایرانی با اختلاف جزیی، تقریباً همگی یک کاراکتر دارند.
همانطور که قبلا ذکر شد در اندیشه ی پاگان در ابتدا این جهان را اقیانوسی صرف می دانستند که بر روی این اقیانوس گل لوتوسی قرار داشت که از تکامل آن علاوه بر زایش خدایان جهان نیز به وجود آمد در واقع به وضوح مشاهده می گردد که لوتوس مورد نظر در انیمیشن در میان برکه ای مقدس قرار دارد که عده ای نیز [در انیمیشن علاوه بر نگهبانان دو حلزون این نقش را بر عهده دارند] از لوتوس های آن ناحیه نگهداری می کنند.
همچنین در نماد ها ذکر گشت که لوتوس با خورشید ارتباط مشخصی دارد باید خاطرنشان کرد که این ارتباط صرفا با خورشید نیست بلکه لوتوس مطهر روشنایی است و این ارتباط می تواند با اجسام نورانی دیگر از قبیل ماه و سایر اقمار باشد به همین جهت است که جهت شکوفایی لوتوس و زاد شدن خدایی جدید به نور ماه نیاز است همچنین باید گفت که به علت این ارتباط با خورشید است که لوتوس مظهر تجدید حیات شمسی قرار می گیرد و این نیز در انیمیشن به خوبی بیان می شود تا آنجاکه اگر لوتوس در زیر نور ماه شکفته نشود حیات شمسی تجدید نخواهد شد.
نکته ی دیگری که در انیمیشن خودنمایی می کند مسئله ی تناسخ است که اعتقاد به آن یکی از ارکان مهم پاگان است و در بسیاری از ائین های باستانی مورد پذیرش است. به خلاصه تناسخ یعنی اینکه روح فرد پس از مرگ در قالب جدید به این دنیا باز می گردد و روح در قالب جدید طی حیات می کند و چرخه دوباره تکرار می شود تا روح در نهایت از تمامی عیوب پاک گردد.
تناسخ در انیمیشن زمانی اتفاق میافتد که روح ملکه ی قبلی که به لوتوس منتقل گشته بود در طی انتخاب الهه ی جدید پس از شکوفا شدن لوتوس از آن خارج گشته و به ملکه ی جدید منتقل می گردد جالب آنجاست که کارگردان کاملا آشکار این تناسخ را بیان می کند بدین گونه که همانطور که در تصویر زیر مشخص است روح خارج شده به شکل الهه ی قبلی [ملکه تارا] است.
باز هم بهتر است به کتیبه ی معبد دنره رجوع کنیم و دوباره آن را بخوانیم تا بتوانیم تصویر زیر که با زیرکی زایدالوصفی در انیمیشن گنجانده شده است را بتوانیم تفسیر کنیم که اگر این را دریابیم تمام هدف ساخت انیمیشن را می یابیم. در معبد دنره به لوتوس و زاده شدن حروس از آن اشاره شده بود که به نظر اکثر محققان حروس استعاره ای از شروع جهانی نوین است، شروع در جهانی که در تاریکی فرو پیچیده شده است کافیست به انیمیشن نگاه کنید تا این جهان تاریک را دریابید خب این عصر حروس یا نظم نوین در چه بستری رخ می دهد به تصویر بنگرید تا دریابید. آری این نظم نوین در بستر ستاره ی هگزا گرام یا شش پر صیهونیست رخ می دهد و شروع سلطه ی علنی شیطان که هیچ گاه به فضل خدای متعال محقق نخواهد شد. به نظر نمی رسد که نیاز به توضیح بیشتر باشد.
همچنین این تصویر در لحظه ی شکفتن لوتوس و شروع عصر جدید از انیمیشن گرفته شده است. که لوتوس بر روی این ستاره شکوفا می شود.
در پایان باید گفت که این انیمیشن به خوبی توانسته است که تمام کارکرد های لوتوس در پاگان را در ذهن کودک نهادینه کند از تولد الهی تا ارتباط آن با ایزد بانوان باستانی و هم ارائه تصویری شرک آمیز از جهان کنونی و احیای دوباره ی این ها و علنی سازی دوباره در راستای عصر حروس و نظم نوینی جهانی که انشا الله هیچ گاه بر پا نخواهد شد.
به امید فرج مولایمان امام زمان آن اصلاح گر حقیقی و موعود جهانی که ظهورشان را بر خلاف دشمنان صد البته نزدیک می بینیم
اگر خدا بخواهد ادامه دارد …
* محمد حسین جعفری/ عضو جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
۱۳۹۸/۰۵/۱۴
۱۳۹۸/۰۵/۰۲
۱۳۹۸/۰۴/۳۱
۱۳۹۸/۰۴/۲۳
مدیر مسئول :
میثم جعفری
09132624539
پشتیبانی فنی :
محسن صباحی
09139627106
ایمیل سایت :
فاکس :
03154312370
ایول
تو به جای اینکه بشینی انیمیشن ببینی و خودت رو درگیر کنی بهتره کودکان تام و جری ببینی
دبکا نوشت: وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر به اسرائیل در جمع خبرنگاران اظهار داشت که شش قدرت و ایران تعهد و اراده لازم برای دستیابی به توافق جامع تا ۲۰ جولای را دارند.
»، وی گفت: این توافق به ایران اجازه غنی سازی در داخل کشور را که پاسخگوی نیازهایش باشد را می دهد.
مذاکره کننده ارشد آمریکا افزود: تنها یک دستاورد در این مسئله وجود دارد و آن این است که توافق جامع به معنای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای و اطمینان خاطر جامعه بین المللی در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.
وی ادامه داد: می خواهم به سران اسرائیل بگویم که توافق جامع در مورد انچه به آن باور داریم نیست بلکه در مورد آنچه می بینیم و قابل تایید خواهد بود، است.
وندی شرمن با اشاره به سخنان مقامات اسرائیلی گفت: گاهی اوقات با این سخنان موافقیم و گاهی اوقات موافق نیستیم اما مهم است که در حین اینکه به سمت حصول اطمیمان از امنیت اسرائیل، آمریکا و جهان گام بر می داریم، از این سخنان بشنویم.
برو تام و جری یا پلنگ صورتی یا سگ و گربه جیز گیر بیار بیشین ببین باور کن کارگردان انیمیشن epic به غلط کردن افتاد از بس تو فیلمش رو نقد کردی بعدشم خودت یکی رو میخوای نقدت کنه چه برسه بخوای فیلمی رو نقد کنی والا
از بس این برنامه های کودک رو دیدی نظراتت هم کودکانه شده تام وجری جان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دست مریزاد جالب بود آقای جعفری واقعا استادی
کاملا قبول دارم تام و جری
آفرین.واقعا خسته نباشید.هم علمی بود و هم پربار و تازه
سلام. بجای اینکه ازش تشکر کرد دارید بنده خدا رو می کوبید انصاف نیست بخدا
تا کی باید من جوش کنم خدا اینم خبر تو میزاری …..
باید سر دبیر عوض بشه
یعنی کشته – مرده ی این فارسی حرف زدنتم ، جوش میکنم چیه ؟ بگو حرص میخورم
بگو بلد بودم !!!!!!!!!
عالی بود خداقوت آقای جعــــــــفری
محمد حسین جعفرى کیه ؟؟
خخخخخخ پسر عمو میثم انتظار بیشتری ازش نداریم